Aktualności

Specyficzny styl ORNO

Zainteresowanie kolekcjonerów wzornictwem po 1945 roku rośnie od połowy l. 90. Na światowym rynku jest to najszybciej rozwijający się segment. Czołowe domy aukcyjne systematycznie organizują aukcje sztuki z lat 50. i 60., a eksponaty sprzedają się w cenach zdecydowanie wyższych od ceny wywoławczej. W Polsce wzornictwo powojenne traktowane było przez długi czas z dystansem. Obecnie na rynku kolekcjonerskim co raz szybciej rośnie moda na tzw. vintage. Cały czas powiększa się grono kolekcjonerów, którzy doceniają oryginalny charakter, mistrzowskie rzemiosło i bogate wzornictwo projektów. Na szczególną uwagę ze względu na drogę rozwoju i osiągnięcia zasługuje warszawska Spółdzielnia Przemysłu Ludowego i Artystycznego „Orno” działająca w latach 1949-2003. Od początku funkcjonowania cieszyła się uznaniem szerokiego grona odbiorców, a zainteresowanie nią nie słabnie do dziś.

Spółdzielnia swą nazwę zaczerpnęła od łacińskiego słowa orno, -are oznaczającego ozdabiać. Głównym inicjatorem i pomysłodawcą był Romuald Rochacki (1903-1961), wybitny twórca przemysłu artystycznego, pełniący przez wiele lat funkcję Kierownika Spółdzielni i Kierownika Nadzoru Artystycznego. W latach 30. przystąpił do projektowania i tworzenia biżuterii artystycznej. W roku 1948 rozpoczął współpracę z Biurem Nadzoru Estetyki Produkcji, tworząc pierwsze serię projektów Spółdzielni ORNO. Rochacki tak określił cel powołania instytucji: „Pragniemy sprząc artystę z rzemieślnikiem, aby wspólnie tworzyli dzieło plastyczne, oto cel i sens powołania ORNO”. Chciał stworzyć Spółdzielnię, w której jeden pracownik może stworzyć obiekt od podstaw. Zakładał, iż każda jednostka ludzka dysponuje twórczym potencjałem, uzależnionym od indywidualnych ograniczeń.  Związku z tym, co wyróżniło ORNO jest przyznanie prawa projektowania wszystkim pracownikom Spółdzielni. Istotą rolę odegrały szkolenia warsztatowo-artystyczne zapoczątkowane przez pierwszego kierownika artystycznego Spółdzielni – Adama Jabłońskiego, a wysoki poziom artystyczny zapewniała Komisja Kwalifikacyjna. Przez blisko pięćdziesiąt lat istnienia Spółdzielnia w pełni realizowała założenia statusowe wykonując rękodzielniczą biżuterię artystyczną, wyroby korpusowe: kasety, lichtarze, kieliszki, zegary kominkowe, komplety szachów itp., insygnia wyższych uczelni oraz władz miejskich. W historii obiektów wykonanych przez ORNO pojawiają się również prace monumentalne: do Politechniki Gdańskiej zrealizowano okolicznościową kompozycję płaskorzeźbiarską, a katedrę warszawską dopełniły wrota i ołtarz projektu Spółdzielni. Z biegiem lat realizowane obiekty nie zmieniały swojego charakteru. Biżuteria i galanteria ORNO reprezentowały własny, indywidualny wyraz na tle ówczesnych wyrobów tamtego okresu, niektórzy nazywali ją „szkołą ornowską”. Artyści w sposób mistrzowski posługiwali się materiałami, nadając przedmiotom nietuzinkowe kształty, faktury. Biżuteria i galanteria do dziś ujmuje dbałością warsztatową, pięknem i oryginalnością, dzięki plastycznej, autentycznej rękodzielniczej pracy, noszącej ślad ludzkiej ręki oraz charakter indywidualny twórcy.

W tym roku przypada 70-lecie utworzenia słynnej warszawskiej wytwórni metaloplastycznej. Z tej okazji od 17 maja do 18 sierpnia  w Muzeum Warszawy odbywać się będzie pierwsza tak obszerna wystawa monograficzna. Będzie to okazja do poznania specyficznego stylu ORNO, wielowątkowej historii Spółdzielni, a przede wszystkim jej znaczenia dla polskiej sztuki użytkowej II połowy XX w.

 

autor: Olga Murawska, Rzeczoznawca SRJ