szkolenia

Projektowanie Biżuterii w programie 3D

miejsce: Warszawa 10-12 i 24-26.01.2020
termin:
  1. 10-12 i 24-26.01.2020

Szkolenie 6 – dniowe odbędzie się w dniach: 10,11,12, stycznia 2019 i 24,25,26 stycznia 2019 w siedzibie SRJ w Warszawie, ul. Glogera 2.

Kurs będzie prowadził p.Tomasz Ogrodowski – ceniony artysta i projektant biżuterii, laureat wielu międzynarodowych wystaw i nagród. Ostatnio – 3 miejsce w Moskwie na Międzynarodowym Konkursie Projektowania biżuterii w 3 D.

Koszt kursu to 2800 zł netto, 3444 zł brutto. Wymagane jest posiadanie ze sobą laptopa.

Ilość uczestników ze względu na specyfikę szkolenia i warunki lokalowe jest ograniczona do 10 osób.

Zainteresowane osoby prosimy o zgłoszenia mailowe na adres biuro@srj.org.pl

Cel Kursu

Celem kursu jest poznanie podstaw projektowania biżuterii w programie Rhinoceros w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie samodzielnej pracy projektowej oraz przygotowania modeli do druku 3D. Podczas kursu uczestnicy otrzymają proste modele ułatwiające pracę i ćwiczenia.

Grupa docelowa

Jubilerzy, złotnicy, właściciele firm jubilerskich i wszyscy zainteresowani projektowaniem biżuterii z pomocą programu Rhinoceros.

Opis szkolenia

Drukowanie woskowych prototypów rozwija się w Polsce już od 13 lat. Technologie wspomagane komputerowo znalazły swoje miejsce w złotnictwie a zwłaszcza w jubilerstwie, a liczba firm z nich korzystających ciągle się powiększa. Nawet zagorzali zwolennicy „ręcznej roboty” przełamują swój opór sięgając po technologię 3D. Okazało się, że jedynym dostępnym jeszcze narzędziem do walki z konkurencją jest atrakcyjne wzornictwo oraz zaspokojenie wyobraźni klienta. W obu tych przypadkach technologia 3d sprawdza się idealnie.

Kurs przygotowany jest tak, by przekazać ja najwięcej wiedzy potrzebnej do pracy z modelami jubilerskimi.

Lista zagadnień zawartych w kursie

Zagadnienie 1

  • Omówienie programu, okno główne, paski narzędzi, rzutnie, skróty klawiaturowe.
  • Modyfikacje okien, sposoby wyświetlania modelu.
  • Jednostki i tolerancja, szablony, stworzenie własnego szablonu do pracy z biżuterią.
  • Rodzaje plików, otwórz – zapisz, importowanie i eksport plików w innym formacie.
  • Prymitywne obiekty 3d- wstęp.
  • Wybieranie obiektów, zaznaczanie, przesuwanie.
  • Warstwy i praca na warstwach.
  • Rysowanie 2d – krzywe, ich rodzaje: linie, okręgi, elipsy, wielokąty, spirale.
  • Operacje na krzywych: obcinanie, łączenie, przycinanie, skalowanie, zaokrąglanie, odsuwanie, kopiowanie,
  • Transformacja obiektów – skalowanie, lustro, obrót, kopiowanie, skalowanie w 1, 2, i 3 wymiarach,
  • „klatka”

Zagadnienie 2

  • Sposoby wykorzystania zdjęć, szkiców i fotografii jako wzoru do obrysowania.
  • Umieszczanie obrazów bitmapowych, przesuwanie, skalowanie.
  • Wykorzystanie poznanych sposobów rysowania krzywych.
  • Korzyści z „podkładania bitmap”, na co należy zwrócić szczególną uwagę.
  • Ćwiczenia.

Zagadnienie 3

  • Powierzchnie. Budowanie powierzchni różnymi metodami.
  • „Extrude”, wyciągnięcie po jednej i po dwóch prowadnicach, obrót, obrót po prowadnicy, Loft.
  • Narzędzia powierzchni, edycja. Transformacja.
  • Ćwiczenia w budowaniu powierzchni różnymi metodami.

Zagadnienie 4

  • Bryły geometryczne, sposoby budowania. Sfera, walec stożek, stożek ścięty, tuba , rura, elipsoid, torus. Czy kula ma początek?
  • Tekst. Operacje Boolean: suma, różnica, przecięcie. Na co trzeba zwrócić uwagę.
  • Narzędzia brył. Przebudowywanie, pozyskiwanie krzywych i płaszczyzn z brył.

Zagadnienie 5

  • Budowanie prostych form jubilerskich w oparciu o zdobytą wiedzę.
  • Budowa obrączek. Tworzenie prostych opraw kamieni, różne warianty.

Zagadnienie 6

  • Budowanie klasycznego pierścionka z jednym kamieniem z wykorzystaniem zdobytych umiejętności.
  • Budowa szyny przy pomocy poznanych narzędzi: wyciągnięcie po jednej i dwóch prowadnicach, zastosowanie „klatki”
  • Omówienie różnic pomiędzy modelem pokazowym (do renderu) a modelem do druku.
  • Zwrócenie uwagi na różnice pomiędzy tym co widać na ekranie monitora a rzeczywistymi wymiarami.
  • Omówienie narzędzi pomiarowych, dokładność a tolerancja.
  • Zadania do zrobienia w domu.

Zagadnienie 8

  • Oprawa kamieni na powierzchni.
  • Zasady, wykorzystanie potrzebnych narzędzi, budowanie „wycinaków”, łapek.
  • Narzędzia orientacji na powierzchni, budowanie „łapek”.
  • Różnice w budowaniu modelu do druku i do renderu.
  • Oprawa kanałowa.
  • Sposób budowy dla kamieni prostokątnych i okrągłych.
  • Wykorzystanie powierzchni pomocniczych do orientacji elementów.

Zagadnienie 10

  • Budowanie sygnetu.
  • Narzędzie „powierzchnia z siatki krzywych”.
  • Sposoby na wykonanie”wybrania” wewnątrz bryły sygnetu, Budowanie dolnej części szyny o innym przekroju.
  • Wykorzystanie innych narzędzi do korygowania kształtu.
  • Narzędzie „Łata”
  • Narzędzie „Tekst”.
  • Zastosowania.
  • Umieszczanie napisów na powierzchniach płaskich i nieregularnych.
  • Ograniczenia wielkości, budowanie kształtu liter z uwzględnieniem właściwości form gumowych.
  • Wykonanie modelu medalu, plakietki z wykorzystaniem narzędzi tekst, płyń po krzywej oraz „splop”

Zagadnienie 12

  • Budowa klasycznego pierścionka wielokamieniowego: carga, płytka, biza, szyna, listki z wykorzystaniem zdobytej wiedzy i poznanych narzędzi: rysowanie na powierzchni, odsuwanie powierzchni, osadzanie kamieni i łapek.
  • Kontrola modelu i eksport do formatu stl.

Zagadnienie 13

  • Budowa pierścionka o formie sygnetowej z ażurem o motywie roślinnym.
  • Rozpłaszczanie powierzchni, krzywe UV, przenoszenie rysunku na powierzchnię wypukłą.
  • Inne sposoby rysowania na powierzchni.

Zagadnienie 14

  • Ułatwienia w pracy.
  • Biblioteka własnych elementów i korzystanie z niej.
  • Paski narzędzi i tworzenie własnych, najczęściej używanych.
  • Budowanie szyn profilowanych, „mijanki”.
  • Precyzyjna edycja krzywych i powierzchni.
  • Stosowanie „klatki” w celu uzyskania pożądanych kształtów.
  • Przygotowanie modelu do druku.
  • Formaty pliku, eksport.
  • Częste błędy i metody ich eliminowania.
  • Narzędzia „pokaż odkryte krawędzie” i „pokaż złe obiekty”
  • Kanały wlewowe, ich kształt i miejsce ich lokowania.
  • Podział modelu na części.
  • Tworzenie rysunku technicznego z modelu 3d, przekroje, kreskowanie, wymiarowanie.