Projektowanie Biżuterii w programie 3D
- luty 2025 r.
Szkolenie 6 – dniowe odbędzie się w dniach: 9, 10, 11 oraz 16, 17, 18 lutego 2023 w siedzibie SRJ w Warszawie, ul. Glogera 2.
Kurs będzie prowadził p. Tomasz Ogrodowski – ceniony artysta i projektant biżuterii, laureat wielu międzynarodowych wystaw i nagród.
Jest jednym z prekursorów technologi 3D w polskim przemyśle jubilerskim.
Koszt kursu to 4065,04 zł netto – 5000,00 zł brutto. Wymagane jest posiadanie ze sobą laptopa.
Ilość uczestników ze względu na specyfikę szkolenia i warunki lokalowe jest ograniczona do 10 osób.
Zainteresowane osoby prosimy o zgłoszenia mailowe na adres biuro@srj.org.pl
Cel Kursu
Celem kursu jest poznanie podstaw projektowania biżuterii w programie Rhinoceros w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie samodzielnej pracy projektowej oraz przygotowania modeli do druku 3D. Podczas kursu uczestnicy otrzymają proste modele ułatwiające pracę i ćwiczenia.
Grupa docelowa
Jubilerzy, złotnicy, właściciele firm jubilerskich i wszyscy zainteresowani projektowaniem biżuterii z pomocą programu Rhinoceros.
Opis szkolenia
Drukowanie woskowych prototypów rozwija się w Polsce już od 18 lat. Technologie wspomagane komputerowo znalazły swoje miejsce w złotnictwie a zwłaszcza w jubilerstwie, a liczba firm z nich korzystających ciągle się powiększa. Nawet zagorzali zwolennicy „ręcznej roboty” przełamują swój opór sięgając po technologię 3D. Okazało się, że jedynym dostępnym jeszcze narzędziem do walki z konkurencją jest atrakcyjne wzornictwo oraz zaspokojenie wyobraźni klienta. W obu tych przypadkach technologia 3d sprawdza się idealnie.
Kurs przygotowany jest tak, by przekazać ja najwięcej wiedzy potrzebnej do pracy z modelami jubilerskimi.
Lista zagadnień zawartych w kursie
Zagadnienie 1
- Omówienie programu, okno główne, paski narzędzi, rzutnie, skróty klawiaturowe.
- Modyfikacje okien, sposoby wyświetlania modelu.
- Jednostki i tolerancja, szablony, stworzenie własnego szablonu do pracy z biżuterią.
- Rodzaje plików, otwórz – zapisz, importowanie i eksport plików w innym formacie.
- Prymitywne obiekty 3d- wstęp.
- Wybieranie obiektów, zaznaczanie, przesuwanie.
- Warstwy i praca na warstwach.
- Rysowanie 2d – krzywe, ich rodzaje: linie, okręgi, elipsy, wielokąty, spirale.
- Operacje na krzywych: obcinanie, łączenie, przycinanie, skalowanie, zaokrąglanie, odsuwanie, kopiowanie,
- Transformacja obiektów – skalowanie, lustro, obrót, kopiowanie, skalowanie w 1, 2, i 3 wymiarach,
- „klatka”
Zagadnienie 2
- Sposoby wykorzystania zdjęć, szkiców i fotografii jako wzoru do obrysowania.
- Umieszczanie obrazów bitmapowych, przesuwanie, skalowanie.
- Wykorzystanie poznanych sposobów rysowania krzywych.
- Korzyści z „podkładania bitmap”, na co należy zwrócić szczególną uwagę.
- Ćwiczenia.
Zagadnienie 3
- Powierzchnie. Budowanie powierzchni różnymi metodami.
- „Extrude”, wyciągnięcie po jednej i po dwóch prowadnicach, obrót, obrót po prowadnicy, Loft.
- Narzędzia powierzchni, edycja. Transformacja.
- Ćwiczenia w budowaniu powierzchni różnymi metodami.
Zagadnienie 4
- Bryły geometryczne, sposoby budowania. Sfera, walec stożek, stożek ścięty, tuba , rura, elipsoid, torus. Czy kula ma początek?
- Tekst. Operacje Boolean: suma, różnica, przecięcie. Na co trzeba zwrócić uwagę.
- Narzędzia brył. Przebudowywanie, pozyskiwanie krzywych i płaszczyzn z brył.
Zagadnienie 5
- Budowanie prostych form jubilerskich w oparciu o zdobytą wiedzę.
- Budowa obrączek. Tworzenie prostych opraw kamieni, różne warianty.
Zagadnienie 6
- Budowanie klasycznego pierścionka z jednym kamieniem z wykorzystaniem zdobytych umiejętności.
- Budowa szyny przy pomocy poznanych narzędzi: wyciągnięcie po jednej i dwóch prowadnicach, zastosowanie „klatki”
- Omówienie różnic pomiędzy modelem pokazowym (do renderu) a modelem do druku.
- Zwrócenie uwagi na różnice pomiędzy tym co widać na ekranie monitora a rzeczywistymi wymiarami.
- Omówienie narzędzi pomiarowych, dokładność a tolerancja.
- Zadania do zrobienia w domu.
Zagadnienie 8
- Oprawa kamieni na powierzchni.
- Zasady, wykorzystanie potrzebnych narzędzi, budowanie „wycinaków”, łapek.
- Narzędzia orientacji na powierzchni, budowanie „łapek”.
- Różnice w budowaniu modelu do druku i do renderu.
- Oprawa kanałowa.
- Sposób budowy dla kamieni prostokątnych i okrągłych.
- Wykorzystanie powierzchni pomocniczych do orientacji elementów.
Zagadnienie 10
- Budowanie sygnetu.
- Narzędzie „powierzchnia z siatki krzywych”.
- Sposoby na wykonanie”wybrania” wewnątrz bryły sygnetu, Budowanie dolnej części szyny o innym przekroju.
- Wykorzystanie innych narzędzi do korygowania kształtu.
- Narzędzie „Łata”
- Narzędzie „Tekst”.
- Zastosowania.
- Umieszczanie napisów na powierzchniach płaskich i nieregularnych.
- Ograniczenia wielkości, budowanie kształtu liter z uwzględnieniem właściwości form gumowych.
- Wykonanie modelu medalu, plakietki z wykorzystaniem narzędzi tekst, płyń po krzywej oraz „splop”
Zagadnienie 12
- Budowa klasycznego pierścionka wielokamieniowego: carga, płytka, biza, szyna, listki z wykorzystaniem zdobytej wiedzy i poznanych narzędzi: rysowanie na powierzchni, odsuwanie powierzchni, osadzanie kamieni i łapek.
- Kontrola modelu i eksport do formatu stl.
Zagadnienie 13
- Budowa pierścionka o formie sygnetowej z ażurem o motywie roślinnym.
- Rozpłaszczanie powierzchni, krzywe UV, przenoszenie rysunku na powierzchnię wypukłą.
- Inne sposoby rysowania na powierzchni.
Zagadnienie 14
- Ułatwienia w pracy.
- Biblioteka własnych elementów i korzystanie z niej.
- Paski narzędzi i tworzenie własnych, najczęściej używanych.
- Budowanie szyn profilowanych, „mijanki”.
- Precyzyjna edycja krzywych i powierzchni.
- Stosowanie „klatki” w celu uzyskania pożądanych kształtów.
- Przygotowanie modelu do druku.
- Formaty pliku, eksport.
- Częste błędy i metody ich eliminowania.
- Narzędzia „pokaż odkryte krawędzie” i „pokaż złe obiekty”
- Kanały wlewowe, ich kształt i miejsce ich lokowania.
- Podział modelu na części.
- Tworzenie rysunku technicznego z modelu 3d, przekroje, kreskowanie, wymiarowanie.